Business Trainer Certificate (BTC)
Trener biznesu to zawód wymagający szerokiej wiedzy i profesjonalnych kwalifikacji w kształceniu dorosłych. Program BTC łączy w sobie nowatorskie podejście w kształceniu trenerów biznesu (np. diagnoza kompetencji trenerskich), wieloletnie doświadczenie IBD Business School w tym zakresie oraz możliwość zdobycia profesjonalnych kwalifikacji coachingowych, potwierdzonych międzynarodowymi certyfikacjami. Na rynku jest tylko JEDEN taki program dla trenerów biznesu!
Cel szkolenia
- Zarządzanie grupą w taki sposób, żeby skutecznie wpływać na proces uczenia się w zespole i rozwój poszczególnych osób w zespole
- Profesjonalne przygotowanie, prowadzenie i ewaluacja szkoleń
- Poznanie metodologii i technik szkoleniowych
- Profesjonalne planowanie, przygotowanie i prowadzenie szkoleń
- Wybór i konstruowanie technik szkoleniowych w odpowiedzi na określone cele szkoleniowe
- Zrozumienie psychologicznych mechanizmów uczenia się i specyfiki kształcenia dorosłych
- Zarządzanie grupą szkoleniową ze zrozumieniem istniejących mechanizmów psychologicznych oraz prawidłowości, którymi rządzi się grupa szkoleniowa
- Poznanie typologii postaw osób szkolonych i sposobów radzenia sobie z trudnymi zachowaniami
Grupa docelowa
- Trenerzy biznesu
- Trenerzy wewnętrzni
- Menedżerowie zarządzający zespołami
- Osoby przygotowujące się do roli trenera w biznesie
Program
SESJA I. ZARZĄDZANIE PROCESEM GRUPOWYM I ZARZĄDZANIE SOBĄ W PRZEBIEGU PROCESU GRUPOWEGO. ZARZĄDZAJ GRUPĄ!
1. Specyfika uczenia dorosłych
- Jak uczą się dorośli
- Psychologiczne mechanizmy uczenia się – elementy psychologii uczenia się i funkcjonowania mechanizmów pamięci
- Podstawowe zasady uczenia się dorosłych
- Etapy uczenia się dorosłych: cykl uczenia się doświadczalnego
- według Kolba, stożek doświadczenia Dale’a
- Style uczenia się
- Bariery w uczeniu się dorosłych
2. Zasady pracy z grupami biznesowymi w kontekście procesu grupowego
- Zawieranie i realizacja kontraktu w pracy z grupami – jak formułować kontrakt z różnymi rodzajami grup
- Rodzaje grup i specyfika ich funkcjonowania – case study
- Specyfika pracy z grupami biznesowymi
- Techniki aktywizowania grupy
- Abecadło trenerskie – prowadzenie dyskusji, wydawanie instrukcji, podsumowywanie ćwiczeń, używanie pomocy
- Wybrane metody prowadzenia szkoleń
- Humor w kontekście treningu
3. Współpraca i zarządzanie grupą w przebiegu procesu szkoleniowego
- Rozumienie specyficznych zachowań ludzi.
- Proces grupowy i jego wpływ na przebieg szkolenia – podstawowe zasady procesu grupowego
- Kierowanie procesem poprzez wywieranie konstruktywnego wpływu na grupę i uczestników
- Dopasowanie szkolenia do etapu procesu grupowego
- Zjawiska grupowe i wpływ społeczny
- Rozpoznawanie zjawisk grupowych i ćwiczenie sposobów efektywnego zarządzania procesem grupowym
SESJA II. PRACA Z GŁOSEM I CIAŁEM JAKO NARZĘDZIAMI PRACY TRENERA. ZARZĄDZAJ SOBĄ!
1. Metody i narzędzia pracy głosem. Dlaczego głos najlepiej ćwiczyć rano?
- Czy głos jakim mówię jest najskuteczniejszy? – ćwiczenie
- Czy głos jakim mówię to mój „naturalny” głos? – ćwiczenie
- Jak stres wpływa na głos – co się dzieje z moim ciałem? – ćwiczenie
- „Trener – skuteczny wojownik” Skuteczność technik karate zależy w dużej mierze od poprawności oddychania – jak to się łączy z moją komunikacją trenerską
- Dlaczego oddech ma wpływ na całą moją komunikację? – korzyści dla pracy trenerskiej
- Jak powrócić do i-buki „dobrego oddechu”– oddechu z dzieciństwa – ćwiczenie
- Uruchomienie tłoczni brzusznej – ćwiczenie
- Czym jest dźwięk i czy mam na niego wpływ – ćwiczenie
- Praca nad siłą, głośnością dźwięku – umiejętność mówienia bez obciążania strun głosowych – ćwiczenie
- Jak rozwijać niskie, budzące zaufanie barwy.
- Aktywizowanie mechaniczne rezonatorów: piersiowego i głowowego ćwiczenie.
- Połączenie intencji i techniki – zgodnie z zasadą, że głos wynika z myśli – „mruczenie w górach” – ćwiczenie
2. Metody i narzędzia pracy z własnym ciałem
- Silendo nemo peccat – milczenie jest złotem – test świadomości ciała
- Czy jesteś świadom, co robi Twoje ciało – analiza „przetrwać w ciszy”
- Sesja feedbackowa – nawiązując do poprzedniego ćwiczenia analizujemy nagrania uczestników przygotowane przed warsztatem
- Co jest najważniejsze w mowie ciała
- Jak rozwijać mowę ciała nie tracąc naturalności – ćwiczenie
- Budowanie elastyczności i spontaniczności w komunikacji – ćwiczenie
- Doskonalenie porozumienia z rozmówcą, grupą – słuchanie i komunikowanie – ćwiczenie
- Czy istnieje schemat „dobrego rozpoczęcia” – czyli co zrobić z ciałem, by „kupić” grupę
3. Metody i narzędzia pracy z ciałem w stresie. Zarządzaj tremą, a nie walcz z nią
- Czy wiesz gdzie koncentruje się Twój stres?
- Diagnostyka organizmu i zdefiniowanie stref stresu – analiza indywidualnych blokad w ciele, obszarów oraz symptomów działania stresu na ciało
- Rozluźnienie spiętych mięśni – korzyści z umiejętności rozluźniania mięśni w pracy trenera – seria ćwiczeń
- „Sekundowe rozluźnienia” czyli jak zarządzać swoim ciałem w stresie. Początek drogi do sekundowych rozluźnień.
PRZYGOTOWANIE DO SESJI: INDYWIDUALNA DIAGNOZA STYLU W ZAKRESIE MIMIKI, PANTOMIMIKI
1. Jeśli uczestnicy mają taką możliwość – prosimy o nagranie swojej prezentacji, zgodnie z założeniami:
- Czas ok. 3 minut.
- Format nagrania dowolny – analogowy, cyfrowy.
- Fragment szkolenia/prezentacji – dowolny (zarówno może to być początek, jak i wybrany fragment).
- Kadry – prosimy o nagranie Państwa wystąpień tak, żeby była widoczna cała sylwetka na ekranie w maksymalnym zbliżeniu.
2. Nagrania będą przekazane przed szkoleniem trenerowi prowadzącemu w celu diagnozy indywidualnego stylu w zakresie mimiki, pantomimiki i głosu. Umożliwi to przygotowanie się trenera do analizy indywidualnych „wzorców pracy ciałem i głosem” uczestników. Po analizie przez trenera i/lub wykorzystaniu na szkoleniu materiał nagrań zostanie zabezpieczony.
3. Prosimy na sesję przyjść w niekrepującym ubraniu. Nie muszą to być dresy, ważne, by były to rzeczy, w których czują się Państwo swobodnie. Panie prosimy o buty na płaskim obcasie.
SESJA III. „TOOLBOX TRENERA” – TRENING PRACY Z RÓŻNYMI METODAMI. KREUJ AKTYWNE METODY!
1. Toolbox – skrzynia narzędzi pracy trenera
- Ćwiczenia i praca na case studys: rodzaje narzędzi i sposoby ich konstrukcji
- Praca indywidualna i grupowa uczestników nad tworzeniem i walidacją narzędzi z wykorzystaniem symulacji procesu szkolenia
- Skąd czerpać inspirację do tworzenia narzędzi szkoleniowych – wykorzystanie własnej, grupowej wiedzy i kreatywności
- Pakiet kluczowych narzędzi szkoleniowych trenera biznesu
- case study
- zespołowe rozwiązywania problemów
- dyskusje grupowe
- role plays
- gry i symulacje biznesowe
- wideotrening
- feedback trenerski – sztuka obserwacji i interpretacji biznesowej
2. Dyskusja moderowana, studium przypadku, symulacja – skuteczne narzędzia w pracy z grupami biznesowymi
- Analiza przypadku jako proces rozwiązywania problemów – korzystanie
- z metody
- Jak zbudować studium przypadku?
- różne podejścia do budowania studium
- pisanie tekstu
- testowanie
- Mocne i słabe strony studium przypadku
- Umiejętności doskonalone dzięki analizie przypadku
- Ćwiczenia i praca na case studys: rodzaje narzędzi i sposoby ich konstrukcji
- Odmiany dyskusji moderowanych
- Trening prowadzenia dyskusji moderowanych
3. Szkolenie w parze trenerskiej – z czego wynika sukces współpracy trenerskiej
- Zasady współpracy teamu trenerskiego
- Zarządzanie wspólną przestrzenia
- Zarządzanie czasem – dyscyplina i reżim czasowy
- Trzymanie równowagi w aktywności szkoleniowej pomiędzy prowadzącymi
- Techniki przekazywanie aktywności trenerskiej
- Metody budowania i wzmacniania pozycji kotrenera
- Model partnerskiego feedbacku rozwojowego
SESJA IV. ZAAWANSOWANE PROJEKTOWANIE SESJI SZKOLENIOWEJ. GRA KOMPETENCYJNA. PROJEKTUJ SCENARIUSZ SZKOLENIA!
1. Określanie celów i zarządzanie celami szkoleniowymi
- Formułowanie ogólnych i operacyjnych celów treningu – w zakresie wiedzy umiejętności, postaw
- Przygotowanie poszczególnych modułów szkolenia
- Wybór metod szkoleniowych dopasowanych do celów ogólnych szkolenia
- i celów cząstkowych poszczególnych modułów szkoleniowych
- Przygotowanie materiałów, pomocy i miejsca szkolenia zgodnego
- z założonymi celami
- Maksymalizowanie efektywności osiągania celów szkoleniowych – zarządzanie czasem w przebiegu szkolenia
- Wybór metody ewaluacji sesji szkoleniowej
2. Planowanie i przygotowywanie sesji szkoleniowej
- Fazy sesji szkoleniowej, przebieg sesji szkoleniowej – jak organizować czas
- i przestrzeń by osiągnąć postawione cele szkoleniowe
- Analiza potrzeb szkoleniowych uczestników szkolenia w przebiegi badania oczekiwań grupy – case study
- Wyciąganie wniosków z analizy oczekiwań grupy w celu uwzględnienia oczekiwań grupy w przebiegu zaprojektowanego programu – jak dalece zmieniać program? – case study
- Elastyczność programu – elastyczność trenera: jak to robić? – ćwiczenia
3. Przeprowadzenie pokazu i procesu kalibracji scenariusza szkoleniowego
- Przygotowanie procesu kalibracji programu – dobre praktyki
- Techniki zapisu scenariusza osiowego
- Zasady efektywnego spotkania kalibrującego
- przejście „krok po kroku” przez scenariusz osiowy
- przejście „krok po kroku” przez prezentację PPT
- przejście „krok po kroku” przez handouty
- przepracowaniem/doświadczenie kluczowych gier i ćwiczeń
- Zamknięcie procesu kalibracji programu
- Pilotaż programu
SESJA V. WYWIERANIE WPŁYWU W PRACY TRENERA I TRUDNE SYTUACJE SZKOLENIOWE. PANUJ NAD TRUDNOŚCIAMI!
1. Kompetencje osobiste i zawodowe trenera a radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
- Predyspozycje psychologiczne w pracy trenera
- Cechy skutecznego trenera
- Reaktywność a proaktywność w budowaniu kompetencji trenerskich
- Rola przekonań w psychologii osiągnięć – przekonania mobilizujące
- i motywujące do podnoszenia profesjonalizmu
- Stereotypy i uprzedzenia wpływające na jakość procesu szkolenia i relacje
- z uczestnikami
- Nawyki i wzorce zachowań blokujące efektywność trenera
2. Reguły, techniki i taktyki wywierania wpływu
- Ważne reguły wywierania wpływu – prawo podobieństwa i sympatii (prawo aureoli), prawo pierwszeństwa i świeżości, prawo autorytetu, efekt Pigmaliona
- Wywieranie wpływu a manipulacja
- Techniki przeciwdziałania presji i manipulacji – zachowania asertywne
- Negocjacyjne techniki radzenia sobie z presją i oporem – ćwiczenia w zespole
- Rodzaje taktyk: konsultacja, racjonalna perswazja, ingracjacja, wymiana, koalicja, presja, inspiracja, legitymizacja
- Prezentacja reguł i technik perswazji z zastosowaniem omówionych reguł perswazji (implikacje, przeramowanie, ukryte pytania)
Inne techniki – słowa klucze, utrwalone wzorce reakcji, metoda dawania wyboru, znaczenie autorytetu pozycji, siły i manipulowanie autorytetem, metoda kontrastu, reguła wzajemności przysług, metoda zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu słuszności.
3. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w pracy trenera
- Źródła zachowań niechętnych i agresywnych
- Typy trudnych sytuacji i tzw. trudnych uczestników, m.in.: spóźnienia, opór w grupie, niechęć wobec szkolenia, trudne sytuacje w organizacji a efektywność uczestników, atak personalny, niedopasowanie programu do oczekiwań grupy, trudne pytania
- Metody radzenia sobie z trudnymi uczestnikami – symulacje trudnych sytuacji szkoleniowych
- Stosowanie strategii przez trenera i narzędzia radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Trening radzenia sobie – scenki i role play
SESJA DODATKOWA. KOMPETENCJE COACHINGOWE W PRACY TRENERA. ROZWIJAJ SWÓJ WARSZTAT!
Zakres programowy:
- 3-dniowe szkolenie warsztatowe prowadzone przez akredytowanych trenerów i coachów Noble Manhattan Coaching (wersja stacjonarna)
- tematyka warsztatów:
- Cztery filary coachingu
- Umiejętność słuchania w coachingu
- Umiejętność zadawania pytań w coachingu
- Model coachingowy TGROW
- Wartości
Certyfikaty
- Certyfikat IBD Business School
- Międzynarodowy certyfikat International Education Society ( opcjonalnie)
- Certyfikat Noble Manhattan Coaching (opcjonalnie)
Informacje podstawowe
- Organizator: IBD Business School Sp. z o.o.
- Rodzaj szkolenia: Otwarte
Cena: 6900 zł Netto
Dane kontaktowe
Osoba kontaktowa: Daniel Grzeszkiewicz